ИЗВЪРШВАНЕ НА РАЗПОРЕДИТЕЛНИ СДЕЛКИ СЪС
ЗЕМИ И ГОРИ ОТ ГОРСКИЯ ФОНД, СОБСТВЕНОСТ НА ЧАСТНИ ЛИЦА И СТРОИТЕЛСТВО НА
ОБЕКТИ В ГОРИТЕ И ВЪРХУ ЗЕМИТЕ ОТ ГОРСКИЯ ФОНД
Със земите и горите от горския фонд, възстановени в
право на собственост на физически лица или на техните наследници, съгласно чл.2
от Закона за възстановане на собствеността върху горите и земите от горския
фонд /ЗВСВГЗГФ/, собствениците могат да извършват разпоредителни сделки –
прехвърляне на правото на собственост.
За целта е нужно собственика, който
желае да извърши сделка по прехвърляне на правото на собственост върху имота,
да се снабди с необходимите документи, както следва:
1. Документ за собственост –
влязлото в сила решение по чл.13, ал.5 от ЗВСВГЗГФ с печат върху него “влязло в
сила”, придружено със скица, удостоверява правото на собственост и има силата
на констативен нотариален акт за собственост. Ако имота е поделен – освен
документа за собственост е необходимо да се представи и договора за доброволна
делба, респ. влязлото в сила съдебно решение за извършената съдебна делба. Ако
титулярът по документа за собственост е починал, собственици са неговите
наследници по закон или завещание. Легитимират се с акт за смърт и
удостоверение за наследници – респ. завещание. Удостоверението за наследници се
издава от общината по последното местожителство на починалото лице и има
валидност 6 /шест/ месеца. Ако лицето е възпрепятствано да се яви при
извършване на сделката, следва да снабди друго лице по своя преценка с
пълномощно, което трябва да бъде изрично – да се посочи за кой недвижим имот се
дава право на разпореждане, какви сделки може да извършва пълномощника, да има
ли право да преупълномощава други лица, да има ли право да договаря сам със
себе си, например да сключи сделката и като купувач – лично или като
пълномощник на купувача и пр. Пълномощното може да не е ограничено със срок.
Задължително обаче същото следва да бъде съпроводено от два вида декларации,
които са лични и следва подписа върху тях да се удостовери от пред нотариус,
обикновено заедно с пълномощното, за да може да се извърши сделката в негово
отсъствие – декларация за гражданство или гражданско състояние по чл. 25 ал. 7
от Закона за нотариусите и нотариалната дейност и за липса на непогасени
подлежащи на принудително изпълнение задължения за данъци, мита и задължителни
осигурителни вноски по чл. 264 ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален
кодекс. Последната декларация важи само за текущата година. Тук следва да се
обърне внимание, че ако се прехвърля правото на собственост върху имот чрез
упълномощаване на друго лице, се прилагат правилата на новия
Гражданско-процесуален кодекс, влязъл в сила от 01.03.2008г., а именно:
Съгласно чл.589, ал.2 от ГПК – при удостоверяване на подписа върху частен
документ лицата, чиито подписи подлежат на удостоверяване, трябва да се явят
лично пред нотариуса и лично пред него да подпишат документа или да потвърдят
положените вече подписи. Когато документът ще се ползва за учредяване,
променяне или прекратяване на права върху имот, лицата трябва пред нотариуса да
изпишат пълното си име и положат подписа си, а ако подписът е вече положен, да
изпишат пълното си име и потвърдят подписа си. Ако собственика желае да
прехвърли реална част от притежаван от него по-голям имот, предварително трябва
да поиска от Община служба “Земеделие и гори” да му бъде съставен проект за
разделение на имота на два или повече обособени парцела.
2. Скица – издава се от Общинската
служба ”Земеделие и гори” и също е валидна 6 месеца. Скицата следва да отразява
всички извършени сделки и в нея продавачът следва да фигурира като собственик,
т.е. да е извършена пререгистрацията на всички сделки до момента. Скицата се
издава след подаване на молба по образец, представяне на документа за
собственост и заплащане на съответната такса.
3. Удостоверение по чл. 264 ал. от ДОПК – за данъчна
оценка – също важи за текущата година, освен ако в него не е посочен по-кратък
срок / напр., че важи да първото полугодие/ . Издаването й се извършва след
представяне на удостоверение за отстояние от Общинската служба “Земеделие и
гори”.
4. Документ за самоличност – лична карта, паспорт или
свидетелство за управление на МПС. Земеделска земя чрез сделка – покупка,
дарение и пр. може да придобиват само българските граждани и юридическите лица
със седалище в България. Т.е. възможността чужденец да закупи земя е налице
само, ако същият има регистрирано дружество на свое име в България.
С Наредба № 39 от 10 април 2006г. се
определят нормативите за строителство върху горския фонд, свързани с управлението, възпроизводството,
ползването и опазването на горите. Наредбата се прилага за всички гори и земи
от горския фонд, независимо от тяхната собственост.Съгласно наредбата, частта
от поземления имот, в която могат да се изграждат сгради, постройки и
съоръжения, представлява двор за застрояване и се определя с подробен
устройствен план. Площта на двора за застрояване може да достигне до 10 % от
площта на поземления имот, но не повече от 3 da. Местоположението на двора за
застрояване се определя съобразно възможностите за осигуряване на необходимата
техническа инфраструктура - транспортен достъп, водоснабдяване, отвеждане,
заустване и пречистване на използваните води, електроснабдяване и др. Сградите се проектират с височина съобразно
функционално-технологичните изисквания и етажност до два етажа. Сградите и постройките се разполагат на разстояние най-малко 4
m от границите между два съседни горски имота. Ремонтни работилници и складове,
навеси, за отглеждане на дивеч, риболюпилни и селскостопански ферми и други
подобни стопански постройки се изграждат до иглолистни горски масиви на
разстояние най-малко 50 m, а до широколистни - 20 m. Дворът
за застрояване по чл. 13 може да се огражда с подходящи леки
огради съобразно характера на района, теренните особености и горско-дървесна
растителност, архитектурното единство и предназначението на обектите при
спазване изискванията по чл. 48, ал. 7 ЗУТ и чл. 14, ал. 2 от Закона за
защитените територии (ЗЗТ), когато се намира в защитена територия.